Odpowiednie działanie klapy wirowej

Klapa wirowa to przyjazny dla środowiska zawór motylkowy zainstalowany w kolektorze dolotowym silnika wysokoprężnego. Jego zadaniem jest zamykanie ścieżki przepływu w kolektorze dolotowym, gdy silnik pracuje na biegu jałowym. Uważa się, że zamknięcie kolektora dolotowego zmniejsza ilość zasysanego powietrza, eliminując w ten sposób zjawisko wyczerpywania się mieszanki powietrza i zmniejszając szkodliwe emisje spalin.

Osłonięcie klapy wirowej

zaślepki na klapy wiroweKlapy wirowe są sterowane za pomocą serwomechanizmu. Mogą one być sterowane elektrycznie lub podciśnieniowo. Sterownik silnika kontroluje jej położenie. W typowych zastosowaniach są one zamknięte przy niskich prędkościach i mają na celu zmniejszenie liczby kanałów w kolektorze dolotowym. Wraz ze wzrostem prędkości obrotowej silnika klapa wirowa otwiera się stopniowo i otwiera się całkowicie przy około 2000 obr/min. Ta funkcja zwiększa prędkość powietrza wchodzącego do komory spalania, skuteczniej mieszając paliwo z powietrzem i usprawniając proces spalania. Zmniejszenie objętości powietrza, poprzez użycie zaślepki na klapy wirowe, zapobiega wyczerpywaniu się mieszanki powietrza i uważa się, że zmniejsza zanieczyszczenie powietrza w zatłoczonych obszarach miejskich poprzez zmniejszenie ilości szkodliwych tlenków azotu w spalinach przy niskich obrotach. Oczekuje się również zwiększenia mocy i momentu obrotowego przy niskich obrotach. Łopatki są stale poddawane dużym siłom przez powietrze zasysane do komory spalania. Tylko przy pełnym otwarciu (ok. 2000 obr./min) klapa wirowa nie stawia żadnego oporu.

Przykłady wadliwych klap znalezione w Internecie ilustrują słabości tej konstrukcji. Metalowa płytka o dużej powierzchni przykręcona jest dwoma małymi śrubkami do metalowego gwoździa z osią obrotu. Klapy zaprojektowane w ten sposób nie mogą działać bez ograniczeń i stanowią poważne zagrożenie dla silnika.